V dnešní době je naprosto běžné kupovat veškeré zboží přes internet. Někdy se ovšem může stát, že vám obchodník objednávku zruší kvůli špatnému zadání ceny na svých webových stránkách. Má na to vůbec nárok? A pokud ano, za jakých situací?
V tomto článku se budeme věnovat pouze tzv. B2C smlouvám (na jedné straně vystupuje spotřebitel a na druhé straně podnikatel). Podnikatel skutečně může objednávku zrušit, ale pouze ve specifických situacích. Ke každému případu je zapotřebí přistupovat individuálně a posoudit celou řadu faktorů: jako je například okamžik uzavření kupní smlouvy, vůle stran, zjevnost chyby v ceně atd.
Co říká zákon?
Pro uzavření smlouvy je podstatná nabídka a její přijetí. Dle občanského zákoníku, tj. zákona č. 89/2012 Sb., platí:
§ 1732
(1) Právní jednání směřující k uzavření smlouvy je nabídkou, pokud obsahuje podstatné náležitosti smlouvy tak, aby smlouva mohla být uzavřena jeho jednoduchým a nepodmíněným přijetím, a pokud z něho plyne vůle navrhovatele být smlouvou vázán, bude-li nabídka přijata.
Z této zákonné definice vlastně vyplývá, že pokud podnikatel nabídne své zboží za kupní cenu na svém e-shopu, tak učinil nabídku, kterou po přijetí ze strany spotřebitele musí brát jako závaznou.
Možnosti prodejce
Pokud prodejce uvede chybnou cenu, za kterou zboží prodat nechtěl, může se jednat o omyl prodávajícího, který způsobí neplatnost smlouvy. Platí tak pouze v případě, že to je rozhodující omyl.
Další podmínkou je, že prodejce v okamžiku prodeje o tomto omylu nevěděl a kupující ho buď vyvolal (např. zneužil technický nedostatek aplikace), nebo o něm musel/mohl vědět.
Dále je nutné, aby cena byla zjevně nepřiměřená pro daný druh zboží (objektivně zjistitelné pro spotřebitele).
Jestliže prodávající splní výše uvedené podmínky, může objednávku zrušit (kvůli omylu při zadávání nabídky).