Od července 2025 začínají platit nové dopravní předpisy, které přináší praktické změny pro řidiče i úřady. Reagují na dlouhodobě diskutované problémy, potřeby digitalizace státní správy a zohledňují i rostoucí hodnotu dnešních automobilů. Co přesně se mění a na co se mají řidiči připravit?

Nová pravidla u Záznamu o dopravní nehodě

Doposud platilo, že pokud při dopravní nehodě škoda nepřesáhla 100.000 Kč, nebylo nutné volat policii a postačilo pouze vyplnit Záznam o dopravní nehodě. Protože však tato částka byla již dlouho považována za příliš nízkou (zejména s ohledem na inflaci a ceny oprav nových automobilů), od 1. července 2025 se hranice zvýší na 200.000 Kč. Jestliže tedy škodu odhadnete pod tuto částku a splníte další zákonné podmínky, nemusíte policii přivolávat.

Nově navíc nebude nutné vypisovat klasický papírový Záznam o dopravní nehodě. Díky novele zákona bude možné využít webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů, která umožní sepsání záznamu přímo z mobilního telefonu. Po vyfocení registrační značky by aplikace měla automaticky doplnit údaje o majiteli vozidla a pojišťovně. Pro snadnější popis nehody nabídne předpřipravené scénáře, nicméně stále bude možné doplnit vlastní popis situace. Hotový záznam poté účastníci obdrží na svůj e-mail. Na představení funkcí nové aplikace si však budeme muset ještě počkat.

Jednodušší žádost o vydání nového řidičského průkazu 

Od 1. července 2025 novela zákona oficiálně zakotví možnost požádat o vydání řidičského průkazu elektronicky přes Portál dopravy a identity občana. Novinkou pak bude možnost vyzvednout si průkaz nejen na úřadě, ale také na vybraných výdejních místech. Zda půjde například o AlzaBoxy nebo Z-boxy, zatím není jasné. Konkrétní podrobnosti doručení určí Ministerstvo dopravy samostatným předpisem, který zatím nebyl vydán.

Stejným způsobem bude možné požádat také o kartu řidiče nebo profesní průkaz.

Další pozitivní změnou je to, že od 1. ledna 2026 budou moci řidiči začít řídit ihned po zapsání řidičského oprávnění do registru řidičů. Není tedy potřeba čekat na fyzické převzetí průkazu. Bez samotného dokladu však budou moci jezdit maximálně 30 dnů

Nový správní orgán: Inspekce silniční dopravy

Novela zavádí nový správní orgán nazvaný Inspekce silniční dopravy, který převezme kontrolní činnosti v oblasti technické způsobilosti vozidel, kterou dosud vykonávala převážně policie. Inspektoři budou oprávněni například:

  • zastavovat vozidla, 
  • vyzvat řidiče k předložení dokladů, 
  • zadržet osvědčení o registraci vozidla a zadržet registrační tabulky vozidla,
  • provádět technické kontroly vozidel, 
  • kontrolovat umístění, upevnění nebo zajištění nákladu a jeho rozložení na nápravy, 
  • měřit hmotnost vozidel a jízdních souprav, 
  • kontrolovat jejich rozměry souprav,
  • a další technické parametry (včetně nákladu nebo dodržení podmínek spojitelnosti vozidel v jízdní soupravu).

Inspektoři také budou moci ukládat pokuty.

Nejde však zcela o novinku. Fakticky vznikne pouze samostatný orgán, jehož dosavadní experti z Centra pro silniční dopravu už nebudou potřebovat asistenci policie.

Sladění technických a evidenčních kontrol 

Novela rovněž hodně zjednodušuje administrativu při převodu vozidel. Pokud vůz již prošel platnou technickou kontrolou, nebude při změně vlastníka potřeba provádět zvláštní evidenční kontrolu. Nedávno sice byla prodloužena platnost evidenční kontroly na rok, ale praxe ukázala, že ani to nestačilo. Až nyní bude dosaženo ideálního řešení – faktické zrušení přežitých evidenčních kontrol.

Další zjednodušení se týká situace, kdy řidičský průkaz ztratíte. Nově postačí ztrátu ohlásit úřadu a prokázat svou totožnost. Ruší se také povinnost pozůstalých odevzdat řidičský průkaz zesnulého.

Informace k článku jsou platné k datu vydání.