Reklamovali jste někdy vadné zboží nebo služby? Pak víte, že to nemusí být vždy rychlé, ani jednoduché. Během samotného procesu pak mohou vzniknout náklady, u kterých se přirozeně naskýtá otázka: Kdo je má platit? V tomto článku si vysvětlíme, na co si dát pozor a jak se domoci svých práv efektivně a bez zbytečných komplikací.


 

V případě, kdy je vaše reklamace oprávněná, můžete u protistrany (prodávajícího, zhotovitele díla, atp.) požadovat účelně vynaložené náklady, které jste museli v souvislosti s reklamací vynaložit. Jedná se o ty náklady, které jsou v příčinné souvislosti s reklamovanou vadou a jejím uplatňováním. 

O jaké náklady můžete protistranu požádat?

  • Náklady na dopravu

V prvé řadě se bude jednat o náklady na dopravu reklamovaného produktu. S ohledem na to, že mluvíme o nákladech účelně vynaložených, bude mít protistrana povinnost uhradit pouze takové náklady, které jsou přiměřené. Pokud pro dopravu zboží k reklamaci zvolíte tu nejdražší možnou variantu, s nejvyšší pravděpodobností vám protistrana náklady na dopravu uhradí jen částečně

  • Náklady na uchování 

Dalším příkladem mohou být také náklady na uchování či přemístění předmětu za účelem přezkoumání jeho vady. 

  • Náklady na vypracování znaleckého posudku

Pokud protistrana odmítá uznat vadu, často nezbývá nic jiného, než požádat soudního znalce o vypracování posudku, který vadu a její příčinu jasně určí. Pokud tento posudek potvrdí, že vada skutečně existuje a jeho vypracování bylo jediným způsobem, jak získat uznání reklamace, máte nárok na úhradu nákladů za posudek od protistrany

Nicméně, náklady musí být přiměřené a účelně vynaložené. Pokud byste znalce oslovili ještě předtím, než protistrana měla možnost se k reklamaci vyjádřit, je pravděpodobné, že se svým nárokem na úhradu posudku nepochodíte.

  • Náklady na instalaci produktu 

Dalším příkladem může být situace, kdy je nutné výrobek odborně nainstalovat a při reklamaci také odborně odinstalovat. V takovém případě je možné požadovat úhradu nákladů na odinstalování a opětovnou instalaci výrobku, pokud tuto činnost nelze provést svépomocí. Pokud je reklamace oprávněná, máte nárok na úhradu těchto nákladů od protistrany.

Čas hraje roli

Na závěr bychom vás chtěli upozornit, že výše popsané nároky je potřeba u protistrany uplatnit včas. Lhůta pro uplatnění nároku na náhradu těchto nákladů je 1 měsíc od uplynutí lhůty, ve které máte povinnost vadu vytknout. Po uplynutí této doby může protistrana namítnout, že právo na náhradu nebylo uplatněno včas a v případném soudním řízení soud této námitce vyhoví.

Informace k článku jsou platné k datu vydání.