Určitě jste zaznamenali obrovské fronty na letištích, zrušené lety či velká zpoždění, která provází letošní dovolenkovou sezónu. Zjistěte, jak správně nakupovat letenky a zvýšit své šance na odškodnění, pokud dojde ke zrušení či zpoždění letu.

1) Kupujte letenky přímo přes aerolinku

Pokud kupujete letenky přes internet, pravděpodobně jste narazili na webové stránky, které vám najdou nejlevnější spojení z bodu A do bodu B i zpět. Tyto stránky zpravidla odkazují na letecké zprostředkovatele, přes které můžete letenku koupit laciněji než u aerolinky, která daný let provozuje. Ačkoliv se vidina ušetřených pár set korun může zdát lákavá, nedoporučujeme letenky kupovat kdekoliv jinde než přímo u leteckého dopravce. V případě, že dojde v průběhu letu k jakékoliv komplikaci, (zpoždění, zrušení letu, poškození zavazadla atp.,) je důležité, abyste měli své letenky rezervované přímo u aerolinky, a to na své jméno.

Kód rezervace a jméno jsou totiž zpravidla údaje, díky kterým se na aerolinku můžete obrátit například s žádostí o kompenzaci. Pokud letenky koupíte přes třetí stranu, nebudete mít tyto údaje k dispozici. Veškeré vaše nároky tak budete muset uplatňovat přes tuto třetí stranu, která si za jakoukoliv komunikaci s aerolinkou (a to i v případě, že se jedná o pochybení na straně leteckého dopravce!) účtuje zpravidla vysoké poplatky. V mnoha situacích dokonce přesahují kupní cenu letenky. Navíc se vystavujete riziku, že s vámi zprostředkovatel nebude komunikovat, případně bude reagovat velmi pomalu, a celý proces refundace se tak značně prodlouží.

2) Mějte všechny lety pod jedním číslem rezervace

Letíte do destinace, do které z Česka nelétá přímé spojení? Pak vám doporučujeme zakoupit všechny lety u jednoho dopravce, a to pod stejným číslem rezervace. V případě, že se nějaký z letů zpozdí nebo se zruší, dopravce má povinnost zajistit vám náhradní dopravu až do cílové destinace.

Pokud byste letenky kupovali zvlášť, hrozí, že v případě zpoždění či zrušení jednoho z letů nestihnete navazující let a budete nuceni si zakoupit novou letenku na vlastní náklady, případně se do cílové destinace vůbec nedostanete. Tyto náklady následně není možné po aerolince uplatnit, jelikož za navazující lety zodpovídá pouze v případě, že jsou součástí jedné rezervace.

3) Zabookujte si flexibilní ubytování

Věděli jste, že pokud dojde ke zrušení vašeho letu více než 14 dní před odletem, nemusí vám aerolinka poskytnout žádné odškodnění? Podle práva Evropské unie postačí, nabídne-li vám dopravce volbu mezi vrácením kupní ceny letenek a přesměrováním na cílové místo v nejbližší možný termín (nebo v jiný termín dle vašeho přání). Toto přesměrování však může být klidně i o několik dní později než váš původní let. Pro tyto případy doporučujeme vybrat si flexibilní ubytování, které vám umožní měnit dobu pobytu i bez storno poplatku, případně si pro všechny případy sjednat kvalitní cestovní pojištění.

4) Vždy si vyžádejte potvrzení o zpoždění/zrušení letu/poškození nebo ztrátě zavazadla

V případě, že dojde na nejhorší a váš let je opožděn nebo zrušen, vaše zavazadla se poškodí nebo ztratí, vždy žádejte ihned po příletu potvrzení o této skutečnosti na přepážce letecké společnosti na letišti. Toto potvrzení značně ulehčí následné uplatňování vašich práv vůči aerolince.

A jaká práva vlastně máte? O právech cestujících v případě zrušení letu, významného zpoždění letu, odepření nástupu na palubu či problémech se zavazadlem se dočtete v těchto našich článcích.

 

1117 hodnocení

Informace k článku jsou platné k datu vydání.