Chystáte se letět z UK do EU nebo třetích zemí? Pak byste měli vědět, že po brexitu se změnila některá pravidla v letecké dopravě. V tomto článku se dozvíte, co dělat v případě zrušení a zpoždění letu nebo v situaci, kdy vám odepřou nástup na palubu. S námi budete mít dobrý přehled o vašich právech a možnostech.
O právech cestujících v letecké dopravě podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 (dále jen „Nařízení“) jsme vás již informovali v našich dřívějších článcích, naposledy zde.
V souvislosti s vystoupením Spojeného království (dále jen „UK“) z EU v roce 2021 však vznikl pro cestujících v letecké dopravě problém – od 1. ledna 2021 se předpisy EU nevztahují na případy odepření nástupu na palubu letadla, zrušení nebo zpoždění letů z UK do EU nebo do třetích zemí, pokud let uskutečnil dopravce z UK nebo jiný dopravce ze třetí země.
Kdy se uplatní pravidla EU a kdy pravidla UK
Nejdříve si ukážeme případy, kdy se uplatní předpisy EU a kdy už předpisy UK. Nařízení EU se vztahuje na lety, které splňují tyto podmínky:
- let v rámci EU s jakoukoli leteckou společností;
- přílet na území EU s leteckou společností z EU;
- odlet z území EU s jakoukoli leteckou společností.
Příklad z praxe:
Pokud například budete odlétat z Londýna s British Airways, nebude se Nařízení na takový let vztahovat, protože jde o let s odletem mimo EU a prováděný dopravcem usazeným mimo EU.
Ačkoliv v UK přestala platit pravidla EU, přijali tamní zákonodárci vlastní úpravu, zkráceně nazývanou UK261, která v zásadě kopíruje pravidla Nařízení a vztahuje je na UK. Tato úprava se použije, pokud je:
- odlet z letiště v UK s jakoukoli leteckou společností;
- přílet na letiště v UK leteckou společností z EU nebo UK;
- přílet na letiště v EU leteckou společností z UK.
Jak je z uvedeného patrné, za některých okolností bude možné na ten samý let aplikovat jak pravidla EU, tak pravidla UK. Samozřejmě to nevede k možnosti „dvojí“ náhrady, ale bude na cestujícím, aby si vybral, podle kterých pravidel chce postupovat.
Úprava UK261 se však vtahuje i na případy, kdy by se Nařízení neaplikovalo, a rozšiřuje tak možnosti cestujících získat kompenzaci.
Nároky cestujících
Cestující v letecké dopravě mají podle UK261 v zásadě totožné nároky jako cestující podle pravidel Nařízení. Jedná se zejména o tyto typy nároků:
- Pomoc v případě odepření nástupu na palubu, zpoždění nebo zrušení letu v podobě stravy a občerstvení, přístup ke komunikačním prostředkům, ubytování (pokud je to nutné) a přeprava do místa ubytování a zpět.
- Přesměrování nebo proplacení výdajů v případě odepření nástupu na palubu, zrušení letu nebo významného zpoždění (zpoždění alespoň 3 hodiny na příletu).
- Náhrada škody (paušální kompenzace) v případě odepření nástupu na palubu, zrušení letu nebo významného zpoždění (zpoždění alespoň 3 hodiny na příletu).
Protože jsou podmínky, za kterých cestujícím vznikají jednotlivá práva podle UK261, stejné jako dle Nařízení, odkazujeme na naše dřívější články. Tam se podrobně dozvíte, kdy a za jakých podmínek můžete jednotlivé nároky uplatňovat:
- https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/narok-na-odskodneni-v-pripade-zpozdeni-letu/
- https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/kompenzace-v-pripade-zruseni-letu/
Jediný rozdíl je v paušální kompenzaci, která je stanovena v GBP a činí:
- 220 GBP u letů o délce do 1 500 kilometrů,
- 350 GBP u letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů,
- 520 GBP u letů nad 3 500 kilometrů.
Shrnutí
U letu, na který se nevztahuje Nařízení, se práv domůžete obtížněji. Nicméně v případě UK je podle našich zkušeností situace lepší a souvisí s tím, že UK chtěla zachovat vysoký standard ochrany svých cestujících v letecké dopravě, proto tam je ochrana podobná jako v případě Nařízení. A v situaci, kdy se neuplatní Nařízení ani UK261, lze poté odkázat na použitelné národní právo nebo Montrealskou úmluvu, která upravuje odpovědnost leteckého dopravce za
- usmrcení nebo zranění cestujícího,
- poškození, zničení nebo ztrátu zapsaného i nezapsaného zavazadla,
- zpoždění dopravy.