Jste majitelem firmy s nákladní kamionovou dopravou a vaši řidiči často cestují přes Německo? Pak byste určitě měli vědět, jakým způsobem se řeší dopravní přestupky zjištěné z automatizovaného systému. A to například překročení rychlosti či nedodržení bezpečného odstupu.
Pokud se český státní příslušník dopustí v Německu dopravního přestupku, tak se tento přestupek stíhá stejným způsobem a podle tamních právním pravidel jako u osoby s bydlištěm v Německu. To se týká nejen peněžitých pokut, ale i zanesení tzv. trestných bodů.
Dva zásadní rozdíly oproti úpravě v České republice:
- U přestupků zjištěných z automatizovaného systému se v současné době neuplatňuje objektivní odpovědnost provozovatele vozidla, kdy lze stíhat vždy pouze konkrétního řidiče.
- Běžná promlčecí lhůta u těchto přestupků činí pouhé 3 měsíce.
Jaký je postup v případě, že váš řidič spáchá přestupek
Začněme od začátku. Dojde-li na území Německa ke spáchání dopravního přestupku, správní orgán se obrátí na provozovatele vozidla na základě údajů získaných z informačního systému EUCARIS a požádá ho k podání informace – tzv. dotazník svědka, anebo s žádostí o vyjádření.
Ačkoliv si oba tyto dokumenty mohou být na první pohled velmi podobné, podstatný rozdíl mezi dotazníkem svědka a vyjádřením tkví v jejich právním účinku. První nemá žádný vliv na promlčecí lhůtu, zatímco ten druhý má za stanovených okolností způsobilost promlčecí lhůtu přerušit, a nastartuje tím novou 3měsíční promlčecí lhůtu.
Co dělat, když dostanete dopis od německých úřadů?
Druhou otázkou, která s těmito úkony souvisí, je, zda má provozovatel vozidla povinnost na tyto dokumenty ze strany německých správních orgánů reagovat. Odpověď na ni není však jednoduchá, neboť vždy záleží na mnoha okolnostech – např. osobě, které je dopis ze strany německého správního orgánu směřován, formálních a jazykových náležitostech dopisu či právního předpisu, podle kterého je úkon proveden.
Z naší zkušenosti však německé správní orgány v mnoha případech nedodrží všechny podstatné procesní a formální postupy. A tento vadný postup pak vede k zániku povinnosti provozovatele vozidla na dopis reagovat a poskytnout údaje o řidiči.
Tato skutečnost v kombinaci s velmi krátkou promlčecí lhůtou má za následek, že se řadě dopravních přestupků zjištěných z automatizovaného systému v Německu lze vyhnout, resp. je promlčet.
Jak je však výše uvedeno, zvolení správného postupu záleží vždy na konkrétních okolnostech a každý případ je tak nezbytné posoudit ad hoc.