Máte doma elektrokolo a rádi byste s ním vyjeli i do zahraničí, ale nevíte, zda je zapotřebí povinné ručení? V našem článku se dozvíte, jaká je současná právní úprava v Rakousku či Německu.
Elektrokola a povinné ručení v ČR
V souvislosti s přijetím nového zákona č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zákon o povinném ručení) vyvstala otázka, zdali nerozšířit zákonnou povinnost uzavřít povinné ručení (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) i na elektrokoloběžky, segwaye a elektrokola. Zatímco zákonodárce u prvních dvou zmíněných variant tuto povinnost stanovil, u elektrokol nikoliv.
Jaké máte doma elektrokolo?
Elektrokola podle evropského nařízení (viz blok vedle článku) můžeme rozdělovat na tzv. „pedelec“ nebo „s-pedelec“. Pedelec je elektrokolo, které poskytuje asistenci jeho řidiči při současném šlapání až do 25 km/h. Zatímco s-pedelec poskytuje asistenci za současného šlapání až do rychlosti 45 km/h.
Zákon o povinném ručení nestanovuje povinnost uzavřít povinné ručení u vozidel, která nejsou poháněná výhradně mechanickým pohybem a:
-
která nedosahují rychlosti vyšší než 25 km/h,
- jejichž provozní hmotnost není vyšší jak 25 kg a jejich konstrukční rychlost není vyšší jak 14 km/h.
Jak je to s mopedy?
Zákon o povinném ručení dále stanovuje, že za vozidlo poháněné výhradně mechanickým pohonem se považuje i vozidlo kategorie moped (překračující výše uvedené parametry), kde tedy je povinnost mít povinné ručení, s výjimkou mopedu vybaveného pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání, kde tato povinnost není. Tedy hodně specifická výjimka. V tomto důsledku u nás nemusí být pojištěný ani s-pedelec tohoto typu. Jednalo-li by se však o s-pedelec bez jakékoliv asistence šlapání, muselo by se povinné ručení již uzavřít.
Povinnost povinného ručení elektrokol v Německu a Rakousku
Situace u našich sousedů je však jiná.
V Rakousku i Německu sice také nemusíte mít uzavřené povinné ručení pro tzv. pedelecy, nicméně pro s-pedelecy již ano. Nebudete-li mít pojištění a vydáte se do silničního provozu, hrozí vám pokuta nebo trest odnětí svobody až na 1 rok.
Pozor na ilegální tuning motoru elektrokola
Problémem může být i tzv. ilegální tuning motoru elektrokola, jímž dosáhnete vyšší rychlosti elektrokola, např. za pomoci tuningového čipu k odblokování omezovače rychlosti.
Podle rakouských i německých předpisů se v případě úpravy motoru pedelecu bude jednat již o s-pedelec, pro nějž musíte mít:
- uzavřené povinné ručení,
- registrační značku,
- řidičský průkaz skupiny AM,
- přilbu.
Poznámka: A i na další části elektrokola jsou kladené vyšší nároky (na brzdy, zvonky, osvětlení apod.)
Za řízení elektrokola s upraveným motorem vám hrozí pokuty v řádu stovek až tisíců eur, popř. trestní odnětí svobody v délce 1 roku.
Jak vylepšit kolo legálně?
Legální cestou pro zlepšení výkonu elektrokola zůstává zvýšení tlaku v pneumatikách, seřízení brzd, seřízení odpružení a pravidelná údržba. Úpravy motoru však mezi ně nepatří.