Plánujete si zažádat o příspěvek na bydlení? Nevíte, zda na něj máte nárok? Zjistěte, jaké změny platí od 1. července 2022. Přinášíme vám přehled těch nejdůležitějších novinek, které vám nesmí uniknout. ​​​

Co je příspěvek na bydlení?

Příspěvek na bydlení je dávka, která přispívá osobě/rodině při úhradě nákladů souvisejících s bydlením. Příspěvek je určen domácnostem, které nemají dostatečné příjmy na to, aby pokryly stávající náklady za bydlení.

Kdo má nárok na příspěvek na bydlení?

Na příspěvek na bydlení má nárok:

  • vlastník bytu,
  • osoba, která byt užívá na základě služebnosti (věcného břemene),
  • nájemce a podnájemce bytu,
  • pro období roku 2022 rovněž vlastník stavby pro individuální či rodinnou rekreaci.

To platí v případě, kdy náklady na bydlení přesahují 30 % (na území hlavního města Prahy 35 %) rozhodného (čistého) příjmu rodiny a zároveň těchto 30 % (na území hlavního města Prahy 35 %) rozhodného (čistého) příjmu rodiny není vyšší než částka normativních nákladů na bydlení. Normativní náklady na bydlení určují, zda vzniká nárok na příspěvek na bydlení a jaká bude jeho maximální výše.

Ověřte si, zda máte nárok na příspěvek

Pokud si nejste jistí, zda máte nárok a jak vysoký příspěvek na bydlení můžete dostat, doporučujeme vyplnit jednoduchou orientační kalkulačku na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen MPSV)

https://www.energetickyprispevek.cz/web/prispevek/orientacni-vypocet-prispevku-na-bydleni

Nárok na výplatu dávky vzniká dnem podání žádosti a nárok lze uplatnit max. 3 měsíce zpětně.

O příspěvek můžete zažádat i online

Od 1. července 2022 je možné o příspěvek na bydlení zažádat online.

Přehledný návod, jak na to, naleznete na stránkách MPSV.

https://www.mpsv.cz/web/cz/prispevek-na-bydleni

Nadále platí i možnost podání zjednodušeného papírového formuláře na kterémkoli kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR.

Je nutné podávat žádost každý rok?

Dosud se žádost podávala znovu každý rok, nyní se žádost podává na dobu neurčitou, tj. teď již stačí vyplnit formulář online (anebo požádat na úřadu práce) a následně obdržíte peníze pravidelně každý měsíc.

Je nutné předkládat pravidelné zúčtování zálohově placených služeb?

Pro získání příspěvku na bydlení museli žadatelé o dávku každoročně doložit vyúčtování zálohově placených nákladů na bydlení. V praxi však s touto povinností byly spojené mnohé problémy. V některých případech mohlo dojít k nepřiznání nebo odnětí dávky, např. pronajímatel nevystavil požadované vyúčtování ani přes opakovanou snahu nájemce i úřadu práce. Od 1. července 2022 povinnost pravidelného dokládání vyúčtování pro úřad práce odpadá.

Jak často je nutné aktualizovat údaje o příjmech a nákladech na bydlení?

Od 1. ledna 2023 postačí aktualizovat údaje o příjmech a nákladech na bydlení jen 2krát ročně, doposud je to čtvrtletně. Můžete to provést také online bez nutnosti chodit osobně na úřad.

326 hodnocení

Informace k článku jsou platné k datu vydání.