Na podzim roku 2019 navrhl německý ministr dopravy Andreas Scheuer nová opatření v dopravě. Ty mají podpořit cyklisty a chodce a přísněji potrestat řidiče, kteří nerespektují pravidla silničního provozu. ​​​​​

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích (německy Straßenverkehrsordnung, zkratka StVO) je účinná od 28. dubna 2020. To znamená, že veškeré přestupky spáchané po tomto datu budou posuzovány dle novelizovaného znění zákona. Přináší změny zejména pro cyklisty a řidiče. Právě řidiči budou muset být na německých silnicích mnohem obezřetnější, neboť si za své budoucí přestupky připlatí více než kdy předtím.

Dochází ke zvýšení pokut, častějšímu ukládání trestných bodů i zákazu řízení. V novelizovaném zákoně přibyly i nové přestupky. Na nejdůležitější změny se podíváme v následujícím přehledu.

Pokuty za nepovolenou rychlost

Dosud relativně mírné pokuty za porušení rychlosti by se měly s novým zákonem výrazně navýšit. Např. při překročení rychlostního limitu v obci o více než 20 km/h dostane řidič pokutu ve výši desítek až stovek eur, ale také mu bude uložen měsíční zákaz řízení motorových vozidel na území Německa.

Ještě obezřetnější budou muset být řidiči vozidel nad 3,5t. Při odbočování vpravo při jízdě v obci budou muset jet krokem (tj. 4-7 km/h, max. 11 km/h). Za nerespektování tohoto nového pravidla hrozí pokuta 70 EUR a jeden trestný bod v německém registru řidičů.

Blokování a ignorování sanitky

Důležitou změnou je také pokuta za blokování sanitky. Ta se z původních 200 eur zvýšila až na 320 eur. Mimo to řidič dostane dva trestné body do německého registru řidičů a zákaz řízení motorových vozidel na území Německa. Ten hrozí i v případě, že řidiči nevytvoří záchrannou uličku. Pozor, řidiči jsou povinni vytvořit záchrannou uličku, i když sanitka není zrovna na obzoru!

Pokuty za parkování

Dochází ke zpřísnění pokut za nedovolené parkování. Za parkování na místě pro invalidy hrozí řidičům pokuta 55 eur namísto původních 35 eur. Jestliže však řidič zaparkuje či zastaví na cyklostezce nebo v prostorách vyhrazených pro chodce, pokuta se může vyšplhat až na 110 eur.

Nová práva pro cyklisty

Změny se týkají rovněž cyklistů. Nově se bude pravidlo umožňující odbočení vpravo na červenou (tzv. zelená šipka) vztahovat i na cyklisty, pro které vznikla nová dopravní značka (viz obrázek). Vedle toho zákon počítá se zavedením zón pro cyklisty, kde bude nejvyšší povolená rychlost omezena na 30 km/h. Pruhy vyhrazené pro cyklisty byly v minulosti zneužívány pro krátká zastavení vozidel, která pak blokovala bezpečný průjezd cyklistům. Němečtí zákonodárci proto zcela zakázali možnost v takovém pruhu i jen zastavit. Nově dále platí, že motoristé budou moci cyklisty objet jen v případě, že dodrží odstup 1,5 metry při jízdě v obci a 2 metry při jízdě mimo obec.

Novela s sebou přináší řadu dalších novinek (zákaz tzv. Auto-Posing – tj. túrování a jiné předvádění se s vozidlem, novou zákazovou značku předjíždění jednostopých vozidel v rámci obce, pravidla pro carsharing apod.) Jak si s novelou poradí německé úřady a jaký dopad bude mít na české řidiče, ukáže až praxe. V každém případě se nevyplatí pokuty z Německa podceňovat!

Další informace (v němčině) zde.

0 hodnocení

Informace k článku jsou platné k datu vydání.